Me hê girîngiya sînemayê fêm nekirî ye
Di van salên
dawî de bi dehan derhênerê kurd derketin û bi dehan fîlmên li festîvalên
navnetewî xelet girtine hat çêkirin. Piştî Yilmaz Güney bêdengiya sînemaya
kurdî hêdî hêdî tê şikênandin û kesên cîhê wî tije bikin derdikevin. Bi avabûna
Kurdistanê li başûr, ji bo sînemagerê kurd derfetên mezin derketin. Lê ku meriv
bi tevayî sînemaya li başûr tê çikirin dinêre hêvîşikestinek bi meriv re
çêdibe. Piraniya fîlmên tên kişandin ji normên navnetewî dûr in û ev jî dide
xuyakirin ku hê di çaxa xwe ya destpêkê de ye. Li hember van kêmasiyan
derhênerên serkeftî yê yê kurd di festîvalên navnetewî de gelek xelatên paye
bilind bi dest dixin. Ji wan derhênera yek jî Jano Rojbeyanî ye. Em derbarê
sînemaya kurd de bi derhêner Jano Rojbeyanî re axivîn.
Piyasa fîlmên kurdî tune
Wek ku tê
zanîn sînema karek ku pere pir lê diçe ye û ji ber wî divê ji hêla aborî de
derhêner werin piştgirîkirin. Ku em li sînemaya kurdî dinêrin, kêmasiya sereke
nebûna piştgiriyê ye. Ev bi giranî nebûna dewletek kurdan anjî nebûna navendek
sînemayê ya piştgirî bide sînemageran e. Li başûr çêbûna dewletek derfetên nû
derxist pêşberî sînamagerên kurd lê Rojbeyanî dibê ku ev derfet baş nayê
bikaranîn û piştgirîkî baş ji hêla berpirsiyaran ve nayê dayîn. Rojneyanî got
ku li Başûr sînemaya kurdî lewaz e û derbarê sînemaya li Başûr tê çêkirin de
waha axivî: “Gelê me û berpirsyarên millet heta ana jî girîngiya sînemayê fêm
nekirine. Telefizyonên kurdî û holên sînemayê li Başûr fîlmên kurdî nîşan nadin.
Her wusa, çend festîvalên fîlmên kurdî hene lê belê piraniya ew kesên bi karê
festîvalan radibin nekarîne bi şêweyeka pispor sînemaya kurdi pêşve bibin. Nikarin
pirekî durust bikin navbeyna fîlmsazên kurd û yên biyanî de. Her wusa, heta ana
festîvaleke pispor li paytextê başûr nehatiye encamdayîn.” Rojbeyanî sedemek
din ya lewazbûna fîlmên kurdî waha bi lêv dike: “Fîlm ji bo festîvalan tê
çêkirin, ji ber wî jî nagihîje temaşevanan. Fîlm li festîvalan tê nîşandayîn û
wisa dimîne.” Rojbeyanî derbarê sînemaya li bakur jî dibê ku, nû nû geşbûnek
heye û ev jî bi rehetî tê dîtin. Bo Bakur wek kêmasî nebûna piyaseya sînemayê
nîşan dike.
Rojbeyanî
gazinan ji nebûna pisporan di Wezareta Rewşenbîrî ya Herêmê Kurdistanê de dike
û dibê ku, ev jî dibe sedem ku em rezîlê dinyayê bibin. Rojbeyanî: “Hikûmet, bo
sazkirina fîlman butçeyek amade dike û vê jî bi rêya Wezareta Rewşenbîrî tê
belavkirin. Wezaret zêde guh nade sînemaya kurdî. Sedema wî jî nebûna rewşenîran
din av wezaretê de û hebûna gendeliyê ye. Kesên ji wezaretê alîkarî distînin ne
sînemager in an jî ji sînemayê fêm nakin.” Rojbeyanî dibê
ku, bo van astengiyan derbas bikin divê yekîtiya sînamegerên kurd bê avakirin û
waha dom kir: “Girînge fîlmsazên kurd li hemû parçeyên Kurdistanê û li dîasporayê
kom bibin û sendîkayek pêk bînin, belê heta niha ev kar cîh negirtiye. Mixabin,
hetanî derhêner û berhemhênerên kurd bi hev re runeniştîne. Ez hêvîdarim ev bê
avakirin û cîhê xwe bigre.”
Divê em çîroka xwe ji hemû dinyayê re
bibêjin
Fîlma
Rojbeyanî ya bi navê Êk Momik Du Momik derbarê tundiya li ser jinê ye. Di fîlmê
de ev tundî bi awayek rexneyî tê nîşandayîn. Rojbeyanî biryar girtî ye ku vê
fîlmê cardin bikşîne bo zêdetir bê temaşekirin û belavkirin. Rojbeyanî derbarê
vê projeya xwe de waha dibêje: “Armanca min ew e ku ‘Mala Hîvî’ li welatên din yê
Asya û Afrîqayê bê nîşandayîn. Bo ji bo gelê me bibe reklamek. Bi taybetî di vî
dema ku em pêşengî di şerê dijî terorîstan de dikin de ev girîng e. Dixwazim bi
fîlmê bidim nîşandayîn ku kurd di heman demê de pêşengin di çareserkirina
astengiyên xwe yê civakî de. Wek ku tê
zanîn ne tenê kurd, hemû dinya şanaziyê bi jinên kurd dike û ev fîlm jî bibe
delîla vê şanaziyê.”
Rojbeyanî
çûyîna xw eya Holywoodê jî wek firsendek dibîne û dibê ku gere kurd di vî qadê
de jî werin nîşandayîn. Rojbeyanî derbarê Holywoodê de waha axivî: “Holywood
karê tîcarî dike, karê hunerî zêde neyê çêkirin. Çîrokê me kurdan pir in û em
tekoşînek mafdar didomînin. Divê ev bên kişandin û li holên sînemayê, di
televîzyonan de bê nîşandayîn ku hemû dinya bibîne. Ez li hember vî di
Holywoodê de çîrokêk kurdewarî dixim navendê û tiştek hunerî diafirînim.
Rojbeyanî
derbarê xebatên xwe yê niha dimeşîne de jî van agahiyan da me: “Belê, ez niha
li ser belgeselekî kar dikim, li ser jinosîda ezidiyan e. Kar niha li qonaxa destpêkê
ye, ango li sponsoran digerim. Fîlmek li
ser Kerkuk bi nave ‘Mala Agir’ amade dikim. Herwusa, ez ji zûda hewl didim ku
li Hewlêrê bo nîşandana fîlmên kurdî û cihanî bernameyan amade bikim.
Jano Rojbeyanî kî ye? Jano Rojbeyanî di sala 1961’an de li
Başûrê Kurdistanê, li Zaxoyê tê dinê. Piştî şerê li başûr di sala 1974’an de hê
16 saliya xwe de wek penaberek siyasî diçe Amerîkayê. Li wê derê wêjeya
îngîlîzî dixwîne. Di heman demê de ji bo demak kin bi şanoyê re jî eleqedar
dibe. Di sala 1988’an de ji bo fîlm çêbike derbasê Holywoodê dibe. Atoleyeya
montajê vedike û debara xwe bi vî rengê dike. Fîlma xwe ya yekem bi navê Dansa
Pendulum di sala 1995’an de çêdike. Di 2001’an de fîlma Jiyan ku yekem fîlma li
Başûrê Kurdistanê hatî çêkirin dikşîne. Fîlm li ser jiyana keçek di dema Enfalê
de ye. Bi fîlma Jiyan gelek xelatên navnetewî distîne. Di 2003’an de fîlma
Gorên Komî yê Saddam û di 2004’an de Enfala Kîmyasal Alî dikşîne. Ciyayên
Chaplîn di sala 2013’an de û fîlma xwe ya dawî ya henekî Êk Momik Du Momik di
sala 2014’an de çêdike û belav dike. Rojbeyanî Evini fîlmê ava dike û xebatên
xwe li wir didmîne. Rojbeyanî niha li Kalîfornîa dijî.
Me hê girîngiya sînemayê fêm nekirî ye
Reviewed by xewname
on
Aralık 20, 2016
Rating: 5